Collateral Damage

Jakir is standing in an underground tube station in London, England.  He is a twenty-five-year-old Iranian immigrant. He came to England when he was five.  He liked his country. But his parents left Iran because they were not safe after the regime change. At first, Jakir liked England. But then the bullying started after 9/11. His friends would say that Jakir is a terrorist. He needs to be jailed. The ridicule didn’t stop at school. This happened in shops, theaters, restaurants etc. Soon, he came in touch with Golamvai in the Masjid. He inspired Jakir to take revenge for the atrocities against Muslim brothers. That’s why Jakir is standing in this tube station with a detonator in hand. There’s a bomb vest strapped to his body. All he has to do is detonate the bomb and then he’ll go to Jannat. Jakir was about to detonate the bomb when he saw a mother coming down from the train with little twins. The twins were playing and the mother had a genuine smile on her face. Golamvai always said that collateral damage is inevitable to win the war. But if winning requires killing these two kids, then Jakir doesn’t want to win. Jakir smiles at the kids and goes home!

CIA station chief in Islamabad is commanding an important mission.

-“Chief, we have visual.”

Chief: “That is Ali? We’re sure?”

-“Positive.”

-“Then take the shot!”

-“Yes, sir. Locking target.”

-“Wait, who is standing with Ali?”

-“Ali was staying at his brother’s place. That is his brother with his family.”

-“Is his brother a terrorist?”

-“Not that we know of. But he is harboring a terrorist.”

-“What about the kids?”

-“Sir, to win the war, sometimes we have to accept collateral damage. You know it better than us.”

-“No, I’ve had deaths of enough kids on my conscience already. Victory against terrorism can’t possibly come from killing innocents! Do not take the shot!”

-“But we’ll lose Ali! It took forever to find him!”

-“If we kill innocents, what makes us better than terrorists? I’ll lose my job, but I’m still not allowing innocents to die anymore!”

Ali leaves, the kids live. The chief has a good night’s sleep after a long time!

If everyone understood the fact that every single life matters, we would live in a peaceful world!

 

By: Tanjim ul Islam

১৬ বছর ধরে দুস্থদের মাঝে ইফতার বিলায় সবুজবাগ বৌদ্ধ বিহার

ইফতারের পসরা সাজিয়ে বিহারের প্রধান ভিক্ষু বসে গেলেন। টেবিলে থরে থরে সাজানো ইফতারের প্যাকেট। আসরের আজান ভেসে আসছে পাশের কোনো মসজিদের মাইক থেকে। বিহারের গেট খুলে দেয়া হয়েছে আজানের খানিক আগেই। টোকেন হাতে নিয়ে দীর্ঘ সারি রোজাদার দুস্থ মুসল্লিদের। তবে তাদের বেশিরভাগই নারী।

সুনশান নীরবতা বিহারে। টোকেন দেখে এক এক করে বিতরণ শুরু হলো ইফতারের প্যাকেট। কোনো প্রকার হট্টগোল ছাড়াই মুহূর্তেই ফুরিয়ে গেল ইফতারের প্যাকেট। বাকি রইল না রোজাদার একজনও।

পবিত্র রমজানের দ্বিতীয় দিন সোমবার, কমলাপুর সবুজবাগ ধর্মরাজিক বৌদ্ধ মহাবিহারের চিত্র এমনই। ধর্মীয় সম্প্রীতির এক অনন্য ময়দান এটি। ধর্ম নয়, সেখানে মানুষ-ই বড়। মানুষের সেবা দিয়েই যে ঈশ্বরের সেবা মেলে, তা এই বৌদ্ধ বিহার প্রতিষ্ঠা করে চলছে।

১৬ বছর ধরে রোজাদার দুস্থ মানুষের মাঝে ইফতার বিতরণ করে আসছে সবুজবাগ ধর্মরাজিক বৌদ্ধ বিহার। প্রতিদিন প্রায় পাঁচশ রোজাদার এখান থেকে ইফতার সংগ্রহ করেন।

৭০ বছর বয়সী রাহেলা বেগম। সবুজবাগেই বাসাবাড়িতে কাজ করেন। রাতে ঘুমান ফুটপাতে। গোটা রমজান মাসই এখান থেকে ইফতার সংগ্রহ করেন রাহেলা। এভাবে প্রায় ১১ বছর পার করেছেন তিনি।

রাহেলা বলেন, ‘হোটেল থাইক্যা ইফতার কেনার তো আর আমাগো সামর্থ নাই। বানানোর সামর্থও নাই। যহন থাইক্যা এনে থাহা শুরু করছি, তহন থাইক্যাই ইফতার পাই। ইফতারের জন্য বাড়তি চিন্তা নাই আমাগো।’

 

 

ইফতার নিতে আসা আব্দুর রাজ্জাক বলেন, ‘যারা টাকার অভাবে ইফতার কিনতে পারে না, তাদের ঠিকানা এ বিহার। বৌদ্ধরা দিচ্ছে বলে ইফতার নেয়া যাবে না, আমরা এ নীতি মানি না। গরীবের জন্য এসব নিয়ম কাজে আসে না।’

ধর্মরাজিক বৌদ্ধ মহাবিহারের সভাপতি সংঘনায়ন শুদ্ধানন্দ মহারেথ। ৮৬ বছর বয়সী এ ভিক্ষুর জীবন কাটছে মানুষের সেবায়। বিহারকে দুস্থদের ঠিকানায় রূপ দিয়েছেন তিনি।

ইফতার বিতরণ প্রসঙ্গে তিনি বলেন, ‘১৬ বছর ধরে রোজাদার মুসলামানদের মাঝে আমরা ইফতার বিতরণের আয়োজন করছি। মুসলমানদের সংযমের মাস রমজান। তাদের কাছ থেকেও আমরা সংযম শিখি। সবার আগে মানুষ। পরে ধর্ম। সব ধর্মই সম্প্রীতির কথা বলে। এ সম্প্রীতি বজায় রাখলেই বিশ্ব শান্তিময় হবে।’

 

সৌজন্যে: https://www.jagonews24.com/

বিদ্যানন্দের ইফতার ও আমাদের সম্প্রীতি।

ঘুম থেকে উঠেই রেপুটেড অনলাইন নিউজপোর্টাল “পুর্ব-পশ্চিম” তে “রাজধানীতে এক টাকায় ইফতার সেহরি দিচ্ছে বিদ্যানন্দ ফাউন্ডেশন” এই শিরোনামে একটা নিউজ চোখে পড়লো। খবরটি পড়ে জানা গেল মূলত বিদ্যানন্দ ফাউন্ডেশনের প্রতিষ্ঠাতা কিশোর কুমারের উদ্যোগে চালু করা হয় এই ‘এক টাকায় আহার’ প্রকল্পটি। ঘরোয়া পরিবেশে স্বাস্থ্যসম্মতভাবে প্রস্তুত করা হয় এই খাবার। একঝাঁক স্বেচ্ছাসেবক এসব খাবার বিতরণ করেন রাজধানীর বিমানবন্দর, গাবতলী, মিরপুরের মাজার রোডে, কড়াইল বস্তি এলাকায় সুবিধা বঞ্চিত শিশুদের মাঝে। দেশ ও ধরায় সব জায়গায় যখন ধর্মীয় দলাদলি, বাড়াবাড়ি, উগ্রতা চরমে তখন এই ধরনের নিউজ পরম আনন্দ দেয়, শান্তির যোগান দেয় আর আশা জাগায়।

আমি ব্যক্তিগত ভাবে খুব আশাবাদী মানুষ। আমি নিজেকে একজন অসাম্প্রদায়িক মুসলিম হিসেবে পরিচয় দেই এবং বিশ্বাস করি।আমি জানি ইসলামে সো কল্ড সাম্প্রদায়িকতার কোন স্থান নেই।আমাদের মাঝে ধর্মীয় উগ্রতার নামে যেসব অপব্যাখ্যা আছে তা আমি মহান আল্লাহ এর বর্ণীত নিচের লাইনটি বর্নানার মাধ্যমে উড়িয়ে দেই- “আল্লাহ নিষেধ করেন না ওই লোকদের সঙ্গে সদাচার ও ইনসাফপূর্ণ ব্যবহার করতে যারা তোমাদের সঙ্গে ধর্মকেন্দ্রিক যুদ্ধ করে নি এবং তোমাদের আবাসভূমি হতে তোমাদের বের করে দেয় নি। নিশ্চয় আল্লাহ ইনসাফকারীদের পছন্দ করেন।” {সূরা আল-মুমতাহিনা, আয়াত : ৮} ইসলাম কখনোই অন্য ধর্মকে ছোট করতে কিংবা অন্য মতাদর্শকে অশ্রদ্ধা করতে বলেনি বরং আল্লাহ তা‘আলা ঈমানের দাবিদার প্রতিটি মুসলিমকে নির্দেশ দিয়েছেন পরমতসহিঞ্চুতা ও পরধর্মের বা মতাদর্শের প্রতি শ্রদ্ধা দেখাতে। আল্লাহ ইরশাদ করেন- “তারা আল্লাহ তা‘আলার বদলে যাদের ডাকে, তাদের তোমরা কখনো গালি দিয়ো না, নইলে তারাও শত্রুতার কারণে না জেনে আল্লাহ তা‘আলাকেও গালি দেবে, আমি প্রত্যেক জাতির কাছেই তাদের কার্যকলাপ সুশোভনীয় করে রেখেছি, অতঃপর সবাইকে একদিন তার মালিকের কাছে ফিরে যেতে হবে, তারপর তিনি তাদের বলে দেবেন, তারা দুনিয়ার জীবনে কে কী কাজ করে এসেছে’।” {সূরা আল আন‘আম, আয়াত : ১০৮} রোজা আমাদের শিক্ষা দেয় সংযমী হতে,সহিঞ্চু হতে আর অপরের দুঃখ বুঝতে। সারা দিন উপোষ করে যেমন না খেয়ে থাকা মানুষ এর কষ্ট বুঝার তাগিদ দেয় তেমনি অন্য ধর্মের লোকদের গালি দিলে কিংবা অশ্রদ্ধা করলে তাদের যে কষ্ট হয় নিজের ধর্মকেও অন্যধর্মের কেউ গালি দিলে একই কষ্ট হবে সেই শিক্ষাও এই রোজার মাধ্যমেই উপলব্ধি করতে হবে। যুগযুগ ধরে চলে আসা এ অঞ্চলে হিন্দু-মুসলিমের যে সৌহার্দপূর্ণ সম্পর্ক তা যেন আমাদের উগ্রতা নষ্ট করে না দিতে পারে। এইসব কিশোর কুমারেরা ছিলো,আছে থাকবে। আমাদের ইসলামের মধ্যেও এমন শত লোক ছিলো, আছে এবং থাকার ধারা অব্যাহত রাখতে হবে। রমযানে এই হউক আমাদের প্রতিজ্ঞা।

 

লেখক: মুহম্মদ আল ফাহাদ

UNOY Peacebuilders’ Online Training Course: Act on 2250

Are you a young peacebuilder who feels a strong commitment to building meaningful intergenerational partnerships for peace? Would you like to build your knowledge and skills to hold meaningful discussions with decision-makers? If so, UNOY Peacebuilders invites you to apply to participate in Act on 2250, an online training course, which will help you translating international policies into local realities. This training will be held online, starting on 3 July and ending on 1 September 2017.

Location:

Online

Benefits

Costs of the training are fully covered, there is no participation fee. Participants will need to ensure their own ability to connect to the internet.

Eligibilities

This training aims to empower young people to begin making use of UNSCR 2250. It is designed for participants with an interest in peacebuilding and strong commitment to translating the policy of UNSCR 2250 into practice.

We are therefore looking for participants between 18-30 years old, who:

  • are active within a youth organisation working on building peace or preventing violence – both UNOY Peacebuilders’ member organisations and non-member organisations aligned with the goals of UNOY Peacebuilders;
  • have some prior experience in the field of peacebuilding;
  • have a strong interest in building partnerships with stakeholders on local or national level;
  • are committed to multiply the outcomes of the training in their own work;
  • are fluent in English since the working language of the training will be English;
  • have an internet access at least once a week;
  • are ready to commit at least 3-4 hours per week for the entire duration of the course.

Priority will be given to participants who:

  • are currently active in an organisation, program or project in the above fields;
  • represent a UNOY Peacebuilders member organisation;
  • come from conflict and post-conflict communities, communities that experience high levels of direct violence and communities where violent extremism is on the rise.

Eligible Regions: Open for All.

ফেসবুক আমাকে কিভাবে চেঞ্জ করে দিল

“আমার কাছে এই ফেসবুক প্রোফাইল বিশাল একটা স্যাম্পল স্পেস। আমি অনেক মানুষকে একসাথে পেয়ে যাই এখানে। তারা কীভাবে চিন্তা করে, তারা কীভাবে কথা বলে, ইন্ডিভিজুয়াল লাইফ নিয়ে তাদের দৃষ্টিভঙ্গি কী, কমিউনিটির প্রতি তাদের বিহেভ কেমন, কন্টেম্পোরারি বিষয়ের প্রতি তাদের রেস্পন্স কী ধরণের – সব কিছু দূরে থেকে দেখতে পাওয়া যায়। দ্রুত জাজ না করে আমি তাদের আচরণের কারণ খুঁজতে চেষ্টা করি। কেন? – এই প্রশ্নটা আমার জীবনের সবচে গুরুত্বপূর্ণ প্রশ্ন। এসবের মাধ্যমে আমি প্রতিনিয়ত শিখি। ফেসবুকের কোন মানুষ একটা কথা বলল, আমার কাছে জিনিসটা ভুল মনে হইল – আমি ওখান থেকে শিখি যে কী বলতে হবে আর কী বলতে হবে না। কীভাবে আমি চিন্তা করি আর কীভাবে করা উচিত। প্রতিনিয়ত আমি শিখতেসি এইভাবে করে। সত্যি বলতে গত কয়েক বছর ইন্সটিটিউশনালি যতটুকু শিখছি – তার থেকে অনেক বেশি শিখছি মানুষের কাছ থেকে। হিউম্যান্স – অলওয়েজ এট্রাক্টেড মি। মানুষের থেকেই অনেক কিছু শিখতে পারা যায়। ছোটবেলা থেকেই খাওয়ার টেবিলে বসে আব্বুর সাথে গল্প করতাম : পলিটিক্স, কালচার, রিলিজিওন বিভিন্ন বিষয়ে আমি তর্ক করতাম। আব্বু তখন বলত যে এখন তোমার বলার বয়স না শোনার বয়স। মানুষের কথা শোনা, তাদের গল্প গুরুত্ব সহকারে বিবেচনা করা এবং সেগুলো থেকে শেখা আমাকে হেল্প করছে বেটার ভার্সন অফ মাইসেল্ফ হয়ে উঠতে। বাট তারপরো মাঝে মাঝে ইনটলারেন্ট হয়ে মন্তব্য করে ফেলি। একজন এচিভার সে বোস্ট অফ করতেসে – এটা নিয়ে মন্তব্য না করে আমার শেখা উচিত যে কোনকিছু এচিভ করে ফেললে বিনয়ি হতে হবে। আমার এটা রিয়েলাইজ করতে হবে যে নলেজিবল হওয়া আর ওয়াইজ হওয়ার মধ্যে বিনয়ের একটা সূক্ষ্ম পার্থক্য আছে। ওয়াইজ হতে হলে তাকে বিনয়ি হতেই হবে। এই ছোট ছোট লার্নিং গুলি আমাকে টলারেন্ট হয়ে উঠতে হেল্প করবে। আমার কাছে এডুকেটেড হওয়া মানে মোর রেশনাল, মোর টলারেন্ট হয়ে ওঠা।

( হাউ ফেসবুক ইনফ্লুয়েন্সড মাই লাইফ )”

– সাফির আবদুল্লাহ, ইঞ্জিনিয়ারিং পড়ছেন, অনলাইনে নিয়মিত লেখালেখি করেন।

#ThinkTwice_ActWise

Asia Pacific Youth Exchange 2017 in Thailand

Asia Pacific Youth Exchange (APYE) is a regional youth programme, which responds to the global need of actively engaging youth in localized Sustainable Development Goals (SDGs) initiatives. By working with multiple stakeholders in local communities and in decision-making processes, selected youth delegates are given a unique opportunity to learn and hone the skills necessary to participate in SDGs-related activities.

APYE Thailand edition will be held at United Nations Conference Center in Bangkok, Thailand from 17-30 July 2017. The Summer 2017 program is co-hosted by UNDP Thailand & Urban Youth Academy, with the support from other 10 Asia Pacific United Nations Agencies, Ministry of Higher Education Thailand, Bangkok Airways and more than 40 international partners across sectors.

The program provide an intense learning journey over 2 weeks in Thailand, including:

  • 3 days – Leadership Development Training on Sustainable Development & Social Entrepreneurship
  • 7 days – Local Immersion to different communities in Thailand. Delegates are divided into teams in alignment with SDGs to enhance solutions for existing challenges in the local communities.
  • 3 days – Youth Symposium with mentoring & pitching session for the best social project to be implemented.

Location:

Thailand

Benefits

The program aims to “Empower Youth to Achieve Sustainable Development Goals”. Through 2 weeks of hands-on learning and international interactions, youth delegates can have the chance to work in team and learn how to create sustainable social impact through entrepreneurship, as well as access to the high level network of development agencies working on development area.

The program will mobilize 200 youth from around Asia Pacific to Bangkok, Thailand, creating a platform of proactive youth interested in social development co-designing innovative solutions for social issues. Graduates will gain access to Venture Competitions and future opportunities related to social innovation provided by our network of partners.

Program Objectives: 

  • Improve young people’s understanding of SDGs and their roles in achieving them
  • Increase understanding and cooperation among young people across Asia and the Pacific through cross cultural dialogues, networking and partnerships
  • Build the capacity of youth in implementing projects and activities aligned to the SDGs
  • Strengthen global and regional partnership for the SDGs and youth development in Asia and the Pacific
  • Identify opportunities for inclusion of youth in decision-making and implementation of the SDGs
  • Promote youth volunteering as a tool to support achieving the SDGs.

Eligibilities

  • Applicants must be between 18-30 years old with less than 3 years working experience of social entrepreneurship.
  • Applicants must be available to join full program duration from 17-30 July 2017. 

Eligible Regions: Open for All.

SDG MUN Global 2017 in Cox’s Bazar, Bangladesh

Sustainable Development Goals Model United Nations – Global Edition, popularly known as SDGMUN GLOBAL, is a four-day residential international MUN simulation for students, held annually in different countries. This year program will be held in Cox’s Bazar, Bangladesh. The beach in Cox’s Bazar is an unbroken 120 km (75 miles) long sandy sea beach with a gentle slope, the world’s longest sea beach.

Location:

Chittagong

Benefits

At SDGMUN GLOBAL, delegates gain insight into the workings of the United Nations and the dynamics of international relations by assuming the roles of UN representatives and members of other international bodies and national cabinets.

Registration Fee Includes:

  • Conference participation fee.
  • MUN kit and other souvenirs.
  • Entry fee of 5 socials.
  • Breakfast, Lunch and Dinner would be provided during the conference.
  • Mid-day and Afternoon Snacks would also be provided during the conference.
  • Accommodation in Air Conditioned Deluxe Room.
  • One way transport from Dhaka to Cox’s Bazaar.

Eligibilities

School, College and University Students (Grade 9 & above)
Early Bird Registration Fee: 5999 BDT (Bangladeshi Applicant)
100 US Dollar (International Applicant) Seats are limited in this conference. Early bird option is available only for 30 delegates on the basis of first come, first serve.

Jahangirnagar Model United Nations 2017 in Dhaka

Jahangirnagar University, the kingdom of natural beauty, is calling you to embrace for the 3rd time. Honorable diplomats around the world, We, Jahangirnagar University Model United Nations Association (JUMUNA) are back with one of the biggest and largest MUN conferences of Bangladesh, “JAHANGIRNAGAR MODEL UNITED NATIONS 2017”.

This year JULY will be different. Gear yourselves up for the roller coaster ride of DIPLOMACY from 27th to 29th of JULY.

The COMMITTEES are:

  • United Nations Security Council (UNSC)
  • The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO)
  • United Nations Population Fund (UNFPA)
  • The United Nations Children’s Fund (UNICEF)
  • The United Nations Economic and Social Council (ECOSOC)
  • NON GOVERMENTAL ORGANIZATION (NGO)
  • Model National Assembly of Bangladesh (M-NAB)
  • INTERNATIONAL PRESS (IP)

Location:

Dhaka

Benefits

JMUN 2017 will not only give you the truest change to aspire the diplomacy and negotiation within yourselves but also give you a chance to inspirit your routine life. Because, this year JMUN 2017 is coming with the blast to amaze you.

Eligibilities

Anyone

Eligible Regions: Open for All

Fulbright Foreign Student Program 2018-19

The American Center at U.S. Embassy Dhaka is pleased to announce this year’s Fulbright Foreign Student Program, which provides several grants for a fully-funded master’s degree in the United States. Preferred candidates include younger faculty from Bangladeshi universities, junior to mid-level employees of research organizations, think tanks, NGOs, and professionals from the public and private sectors. Grants will be offered for degrees in the following fields:

Clinical Psychology

Communication: Mass Communication/Media Studies

Core Sciences: Biology/ Chemistry/Physics/Pharmacy

Education – Higher Education Administration/Education Policy

Environmental Studies & Disaster Management

International Affairs: Foreign Policy/Diplomacy/ Global communication/International Communication/Public Diplomacy/ International Environmental / Energy Policy/International political Economy/Regional Studies

Journalism: Print/Broadcast/online Journalism

Social Sciences & Humanities: Economics/ Political Science / Sociology / History /Literature

Urban Planning: General Planning/Land Use and Environmental Planning/ Transportation Systems/Urban/Community Development

Benefits

Fulbright grant provisions include: round-trip airfare, tuition and related academic fees, a monthly stipend for room, board, and incidental expenses, a book allowance, health and accident insurance, travel allowance, and excess baggage allowance. The program is extremely selective—in previous years, about seven to eight grants have been made after hundreds of applications were received and reviewed

Eligibilities

  • Have at least a four-year bachelor’s degree, with an outstanding academic record (preferably first class);
  • Not have a degree from a U.S. university;
  • Not hold a master’s degree from any third country (those holding Bangladeshi master’s degrees are eligible);
  • Have at least two years full-time professional experience;
  • Have relevant degrees and/or professional experience in their proposed field of study;
  • Have a minimum iBT TOEFL score of 80 / IELTS 7.0;
  • Be under 32 years of age;
  • Be fluent in English;
  • Be in good health;
  • Be Bangladeshi citizens residing in Bangladesh at the time of application;
  • Agree to return to Bangladesh for two years (2) upon completion of their studies in the U.S. to fulfill home residency requirement;
  • Be willing to refund the cost of a return ticket if they return home before completion of the degree.

 

Applicants are requested to submit the online application by Wednesday, May 31, 2017.

Following supplemental forms must be uploaded and submitted through the embark online application by Wednesday, May 31, 2017:

1. Academic Transcripts and Certificates from each post-secondary institution (Bachelor’s and Master’s)

2. Three Letters of Reference submitted by the referees directly to the online application (To access online recommendation letter form, a prospective candidate must register his / her referees through the recommendation button available on the home page of the embark online application)

3. Academic Records Information Form (available on the embark home page)

4. Signature Form (available on the embark home page)

5. TOEFL / IELTS score

6. A competitive GRE or GMAT score is also required for admission to a master’s program in the U.S. If applicants already have such a score, those results should be uploaded with the online application. If an applicant has not yet taken these tests, the American Center can arrange testing for preliminarily selected candidates only. Prospective candidates must prepare well in advance for standardized tests (TOEFL/GRE/GMAT) since a competitive score is crucial for admission.

Application Deadline: May 31, 2017

Apply Now!

Bangladesh Model UN 2017

Bangladesh Model United Nations (BANMUN) is the oldest Model UN conference in Bangladesh organized by United Nations Youth and Students Association of Bangladesh (UNYSAB). UNYSAB organizes the conference with a view to promoting the idea of Model United Nations among the students from different institutions of Bangladesh.

MUN is an academic simulation that focuses on civics, communications, and multilateral diplomacy. During a Model United Nations conference, students take on roles as foreign diplomats and participate in a simulated session of an intergovernmental organization (IGO). Participants research a country, take on a role as a diplomat, investigate international issues, debate, deliberate, consult, and then develop solutions to world issues.

Regular delegate registration fees: BDT 2800

Apply at: http://banmun.net/delegate-application-form